Het doopsel

Kiezen voor het doopsel

“Ga dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en leert hun te onderhouden alles wat ik u bevolen heb. Zie ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld.” (Laatste woorden uit Mattheus evangelie)

Wat te zeggen over het doopsel?

De term ‘doopsel’ of ‘doop’  is een typisch Christelijk woord. Etymologisch leunt het aan bij ‘diep’. Het komt van het Griekse (werk-)woord baptein, baptizein wat onderdompelen of ook wel wassen betekent. De doop is dus de onderdompeling of de afwassing, een gedoopte is dus een gereinigde.

Ook in de natuurgodsdiensten vind je gebruiken van reiniging met water, de punten van overeenkomst zijn louter uiterlijk. De wezenlijke betekenis van het doopsel gaan dieper dan de uiterlijke tekenen en handelingen.

Willen we het doopsel trachten te begrijpen dan moeten we vooreerst teruggrijpen naar enkele joodse gebruiken en zeker ook naar het doopsel van Johannes (die Jezus doopte in de Jordaan).

 

De zuiverende werking van water maar ook de vele joodse reinigingsvoorschriften en de rituele wassingen verwijzen zeker al naar het reinigen van al wat is fout gelopen, voornamelijk in de relatie tussen het Godsvolk onderweg en hun God. Het (bijna) dagelijkse bad (en de toeleg op een zuiver leven dat ermee verbonden was) dat men zelf neemt evolueert tot het reinigende gebaar van Johannes de doper nadat de boeteling te kennen gaf zich een andere levensstijl te zullen aanmeten. Het is een doopsel van bekering, van ommekeer, het was een keerpunt in het leven in afwachting van de komst van de Messias (de gezalfde). Het was een doopsel met water in afwachting van het doopsel in de heilige Geest. Het doopsel van Jezus door Johannes de doper werd bekroond met het neerdalen van de heilige Geest en de stem die sprak: Gij zijt mijn zoon, de welbeminde, in U heb ik mijn behagen gesteld.”

Pas na de verrijzenis van Jezus, toen de heilige Geest neerdaalde in vurige tongen beseften zijn leerlingen wat dit doopsel van Water en Geest betekende.

Gedoopt worden in Vader, Zoon en Geest wil zeggen dat je samen met Jezus door de dood heen naar het leven gaat. Dit kan je maar één keer doen en zo kan je ook het Christelijk doopsel  maar één keer ontvangen. Het is het begin van een groot avontuur.

 

De vraag om het doopsel

In een christelijke geloofsgemeenschap bestaat de gewoonte dat de ouders vrij snel na de geboorte de vraag stellen om hun zoon of dochter te laten dopen. Hiermee drukken ze het verlangen uit dat hun kind bewust zou mogen opgroeien als kind van God omgeven door de liefde van God. Kinderen staan heel onbevangen tegenover de vreugdevolle boodschap van het evangelie.

Maar er bestaat geen leeftijdsgrens om gedoopt te kunnen worden. Gods woord roept mensen telkens anders. Het ingaan op die stem van liefde zet mensen in beweging om te kiezen voor Hem in het doopsel.  Na een periode van voorbereiding is de weg vrij om als gedoopte een nieuw leven aan te vatten.

De beloften bij het doopsel

Bij het doopsel beloven we afstand te nemen van wat weghoudt van God en het Leven en een beloven we om te leven in het geloof dat werd aangereikt.

Tot drie maal toe wordt gevraagd afstand te nemen van het kwaad en de zonde die ons weghoudt van het Leven. Tevens wordt aan de dopeling gevraagd om in gemeenschap met de kerk zijn geloof uit te spreken, dit is de geloofsbelijdenis (credo). Een volwassene kan dit zelf bevestigen, bij een klein kindje wordt dit bevestigd door Peter en Meter.

Het (ritueel) handelen bij een doopsel

Het kruisje, dat op het voorhoofd van de dopeling wordt gemaakt , is het teken van Christus. Door zijn kruisdood en verrijzen  werden wij gered van de eeuwige dood.

 

Een tweede gebaar is de handoplegging door de priester of diaken. De handoplegging verwijst steeds naar de kracht van God, de gave van de heilige Geest.

Driemaal wordt er water over het hoofd gegoten samen met de woorden: “ik doop je in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.” dit gebeuren staat symbool voor het mee ondergedompeld worden  in de dood van Jezus de gezalfde om met hem mee te verrijzen en zo wordt de dopeling herboren tot nieuw en eeuwig leven.

Door de zalving met chrisma (geurende olie) wordt de nieuwe christen doordrongen van de heilige Geest.

Het witte kleed dat de dopeling wordt aangetrokken verwijst naar het nieuwe leven dat hij in Christus aanvat.

De doopkaars ten slotte, die aangestoken wordt aan de paaskaars, verwijst naar het licht van de verrezen Heer. De dopeling die nu met Christus kind van het licht is geworden wordt uitgestuurd om lichtdrager te zijn en het licht van het geloof brandend te houden en verder uit te dragen.

Je bent niet als Christen geboren, je wordt het’ (Tertullianus)

Het Heil (de genade)  van het doopsel.

Sacramenten zijn genademomenten, gratis door God aan zijn mensen geschonken. Zo is ook het doopsel een bron van heil. Heling betekent genezing, heiliging betekent een beweging ten goede. De mens die is gedoopt, is in staat in alle vrijheid en vol vertrouwen een liefde relatie aan te gaan met God. God komt de mens in geloof nabij met de toezegging dat God steeds de gedoopte nabij wil blijven met de kracht van de Geest.

Het leven als gedoopte.

Inderdaad ben je christen vanaf je doopsel, toch is het doopsel pas een start van een christelijk leven.  Een jonge Christen zal zich laten vormen door catechese en deelname aan het christelijk leven. Zo zullen jonge kinderen via een goede voorbereiding kunnen toegroeien en verlangen naar de ontmoeting met Christus in de eucharistie. Het vormsel zal de jonge christen toerusten met de heilige Geest die kracht en sterkte verleend aan de jonge Christen.

Ook een volwassen gedoopte heeft voedsel nodig voor onderweg. De regelmatige deelname aan de eucharistie kan zeker helpen. Ok het sacrament van boete en verzoening is een welkome steun op de weg van het geloof.

???? Vragen  ????

“” Kunnen wij ons kind laten dopen

ook als we niet veel aan het geloof doen?

Natuurlijk kan dat.

Het gaat immers om de persoon die het doopsel ontvangt en om het persoonlijk geloofsleven van hem of haar. Maar zolang het kindje klein is gaan jullie de verbintenis aan om de geloofsgroei van jullie kindje ter harte te nemen. Dit wil zeggen hen Jezus te leren kennen, zorg te dragen voor een goede voorbereiding op de eerste communie en het vormsel. Dit kan voor jullie zelf heel waardevol zijn. Misschien helpt het jullie om over het geloof na te denken.

 

“” Graag willen we ons kindje laten dopen maar

de peter of meter die we hebben gekozen is niet gedoopt.

Is dat een probleem?

Neen. Eén peter of meter die gedoopt en gevormd is, kan optreden als getuige bij het doopsel. Maar het meter of peterschap is veel meer dan getuigen zijn alleen. Aan hen wordt de zorg toe vertrouwd om de ouders te helpen bij de geloofsopvoeding van de nieuw gedoopte. Het is meestal een keuze van de ouders (of van de gedoopte zelf als deze ouder is) maar deze krijgt vanuit de kerkgemeenschap de zorg over de gedoopte toegewezen.

 

“” Wij zijn van huis uit katholiek, maar onze kinderen zijn niet gedoopt.

Nu wil ons kind mee doen aan de eerste communie.

Kan dit?

voor een volledige deelname aan de eucharistie met (eerste) communie moet je gedoopt zijn.

Kinderen die wensen hun eerste communie te doen zullen dus eerst het doopsel dienen te ontvangen. Zij krijgen hiervoor een aangepaste voorbereiding die bij hun leeftijd past.  Het is dus zeker geen kleine formaliteit die dient rechtgezet te worden. Misschien zijn er in de parochie nog andere kinderen met de zelfde wens of broertjes of zusjes die ook niet gedoopt zijn, dan is dit een goede gelegenheid om dit in (kleine) groep samen voor te bereiden en te vieren. Het is best dit in een open gesprek te bespreken met de doopverantwoordelijke van de pastorale zone.

“” De Vader van mijn kind, met wie ik niet meer samen ben wil hem/haar laten dopen.

Kan hij dat laten doen zonder mijn toestemming?

Beide ouders dienen er mee in te stemmen dat hun kindje gedoopt wordt. Maar vaak komt de vraag van het kind zelf (soms in het kader van de eerste communie). Vraag het je kind of hij of zij het zelf graag wil. Als dat zo is, waarom zou je het dan niet toestaan?

 

“” Hoe meldt ik mijn kind aan voor het doopsel ?

Doe dit tijdig. Het kan reeds voor de geboorte van het kind. Natuurlijk moet je de naam dan nog niet verklappen.

Voor onze pastorale zone Tienen neem je best contact met de dekenij (Zie Website Kerk-Tienen onder sacramenten/doopsel) 

Voor jongeren is er een aangepaste voorbereiding voorzien.

Je vraagt best een contactmoment aan met de Priester of de diaken.

 

“” En hoe wordt ik als volwassene  gedoopt ?

Hiervoor neem je best contact met de parochiepriester of diaken (Zie contactformulier). Deze zullen je helpen om de instap te maken tot het catechumenaat. Je zal gevraagd worden je (vaak samen met anderen) inhoudelijk en spiritueel voor te bereiden op het doopsel. Hierbij is de betrokkenheid met de geloofsgemeenschap door deelname zeer belangrijk. De zalving tot catechumeen (doopleerling) gebeurt vaak in de Chrismaviering door de bisschop en het doopsel wordt dan toegediend in de paasnacht.