“Que soy era immaculada councepciou”

Gepubliceerd op 8 december 2020 om 10:36

Lourdes 25 maart 1858: “Ik ben de onbevlekte ontvangenis” . Maria bevestigt het dogma dat Pius IX afkondigde in 1854.
Het wondere verhaal van de menswording neemt een aanvang 9 maanden voor de geboorte van Marie (Feest 8 september).

Het ongeboren leven dat volgens de traditie een aanvang nam in de schoot van Moeder Anna, krijgt reeds deel aan het lijden van Jezus. Door zijn offer op het kruis, leert ons de apostel Paulus, werden wij vrijgekocht van de erfzonde. “Gezegend is God, de Vader van onze Heer Jezus Christus. In Hem heeft Hij ons uitverkoren voor de grondlegging der wereld, om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht” (Ef.1) De liefde van God ligt aan de basis van heel ons bestaan. En hoewel de mens, in zijn grote vrijheid die hij van God heeft gekregen, God toch heeft verloochend, heeft onze Vader in de hemel reeds het heil een aanvang doen nemen. “Wilt God daarom blijmoedig danken, omdat Hij u in staat stelde te delen in de erfenis van de heiligen in het licht. Hij heeft ons ontrukt aan het domein van de duisternis en overgebracht naar het koninkrijk van zijn geliefde zoon: in Hem is onze bevrijding verzekerd en zijn onze zonden vergeven.” (Kol.1)

Het koninklijk paleis werd de schoot van een Maagd: Maria was haar naam. Dat Maria zich kenbaar maakt als ‘de onbevlekte ontvangenis’ mag voor ons een machtig teken van hoop zijn. De Vader in de hemel weet wat we nodig hebben. Hij koos Maria, een vrouw uit het grote mensengeslacht om ‘Immanuel’ te zijn: ‘mens onder de mensen. Door haar reeds te vrijwaren van de erfzonde, te verlossen door zijn kruisdood, opende hij de poort van zijn koninkrijk voor alle mensen die verlossing nodig hebben. Heel het leven van Maria, vanaf haar conceptie, verwijst naar het grote liefdeswerk van God. Haar openheid voor zijn woord in het gebed, haar ontvankelijkheid voor de Geest die over haar zal neerdalen, het bewaren in haar hart van alles wat ze meemaakt bij de geboorte en het leven van Jezus, leert ons dat God in haar heeft willen wonen in heel zijn volheid.

In en door Maria heeft God zijn liefdewerk gestalte kunnen geven door zijn Zoon Jezus Christus om “door hem het heelal te verzoenen: om vrede te stichten door het bloed, aan het kruis vergoten, om alles in de hemel en op aarde te verzoenen door Hem alleen.” (Kol.1)

O.L.Vrouw van Rust.

Deze week ontdekte ik een beeltenis van Maria in de kapel van Kabbeek: “O.L.Vrouw van Rust”
Hoewel volgens de verklaringen die ik terug vond er verwezen wordt naar Maria onder het kruis of ook naar Maria op de vooravond van haar inslapen (Maria hemelvaart) riep het voor mij Maria op in een houding van innerlijke verbondenheid met God. Maria die in totale vereniging in gebed verzonken is met haar schepper, haar Zoon en haar bruidegom. De mystieke vereniging waarop het Hooglied zinspeelt. Het is het toonbeeld van ontvankelijkheid in deze periode van de advent in voorbereiding van Kerstmis. Dat zal God zich openbaren in zijn Zoon met de boodschap van de engelen: “heden is u een Redder geboren.. Eer aan God in den hoge, en op aarde vrede onder de mensen in wij Hij welbehagen heeft.” (Lc.2)
Een zalig Hoogfeest van Maria Onbevlekt ontvangen.

Reactie plaatsen

Reacties

Vandermeulen Herman
3 jaar geleden

dankuwel voor je bemoedigende woorden.Ik voel aan jou een diep geloof dat ik ook deel.
Neem mij dan aub niet kwalijk als ik je opmerkzaam maak op een dt-foutje in 't begin bevestigT...(zeker niet omdat ik mezelf een literair genie vind.Maar ik denk dan wie dit leest zou kunnen stoppen na de dt-fout...en daarvoor is de informatie of getuigenis...(hoe noem ik het te belangrijk)