Theotokos

Gepubliceerd op 31 december 2020 om 16:28

In de Maria Hymne ‘Alma Redemtoris Mater, dat gezongen wordt in de advent en kersttijd ter ere van Maria, zingen we deze uitzonderlijke zin: “Tu quae genuisti, Natura mirante, tuum sanctum Genitorem – Gij (Maria) die tot verbazing van de natuur, uw heilige schepper hebt gebaard.”
Als iemand vanuit empirische wetenschap zou beweren dan zou men zeker verklaren dat dit een onverantwoorde uitspraak is. Dat zulk een verhaal voorkomt in de mythologie, daar nog aan toe maar wetenschappelijk onaanvaardbaar.

En toch is dit voor de christenen essentieel. Reeds in 431 op het concilie van Efeze wordt bevestigd dat Maria de titel van Theotokos -Moeder van God met recht mag dragen en ze er mee aangesproken mag worden.

“Zie gij zult zwanger worden en een zoon ter wereld brengen en gij moet Hem de naam Jezus geven. Hij zal groot zijn en Zoon van de Allerhoogste genoemd worden.”(luc.1,31) “Zie de Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de allerhoogste zal over u komen. Daarom zal wat ter wereld wordt gebracht heilig genoemd worden, Zoon van God.((Luc1,35) “Toen de acht dagen voorbij waren en men het kind moest besnijden, ontving het de naam Jezus zoals het door de engel was genoemd voordat het in de moederschoot werd ontvangen” (luc.2,21)

Een kind wordt wel eens de vrucht van de liefde genoemd. Het ontstaat uit de liefde tussen man en vrouw. Als de eenheid van man en vrouw beeld is van God die één is en onverdeeld dan is het kind het beeld van de liefde van God. Het kind in de schoot van Maria is niet de vrucht van de menselijke liefde tussen man en vrouw maar ontvangen uit de liefde van God. De liefde van God neemt de gestalte aan van een kind om aanwezig te kunnen komen onder de mensen. Het kind Jezus is niet de vrucht van de liefde (tussen man en vrouw) maar de liefde zelf die ontvangen wordt om aanwezig te komen onder de mensen. God wil reddend aanwezig komen onder de mensen. Jezus, wat betekend: God redt of God komt reddend aanwezig, is werkelijk de christus, de gezalfde. Bij zijn doopsel door Johannes zal een stem weerklinken: “Gij zijt mijn zoon, mijn veelgeliefde; in U heb ik welbehagen.”(Mc.1,11)

Dat Jezus werkelijk de Zoon van God is, dat kunnen we duidelijk uit de openbaring leren en door gelovig hierop in te gaan ook uitspreken in onze geloofsbelijdenis: “En in één Heer, Jezus Christus, eniggeboren Zoon van God, voor alle tijden geboren uit de Vader, ware God uit de ware God” (Credo van Nicea) Maria heeft Jezus gedragen in haar schoot, ze is dus zeker de natuurlijke moeder van Jezus. Ze heeft hem gebaard, gevoed, en een vorming gegeven zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Betekent dit dat ze ook moeder is van Jezus Goddelijke natuur? Sommigen stellen dit in vraag en in de geschiedenis heeft dit vaak geleid tot heel wat schisma’s. Toch is voor hen die geloven niet zo moeilijk. Een persoon is één en onverdeeld, zo is in Jezus zijn goddelijke en menselijke natuur niet tegenstrijdig maar één. De mens Jezus is ten volle God, en de Zoon van God is ten volle mens. In hem is geen verdeeldheid maar éénheid. Twijfelt men aan het goddelijk moederschap van Maria dan brengt men het geloof in de goddelijkheid van Jezus Christus op de helling. En beleid men dat Maria werkelijk de moeder van God is dan spreekt men zijn geloof uit in de Zoon van God. (Christologie en Mariologie zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden.)

“Het woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond” (Joh.1,14) Het is dus niet zo dat Jezus als een menselijk kind uit Maria geboren is en later, door de genade van de Vader, Zoon van God is geworden. “In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.” Het is dit Woord dat is vleesgeworden in Jezus. Maria is dus werkelijk de Moeder van het woord en “Alles is door hem geworden en zonder Hem is niets geworden…” (Joh.1,1-3) Gij, Maria hebt werkelijk tot verbazing van de natuur, uw schepper het levenslicht op deze aarde geschonken.

Laten we vol vertrouwen ons tot Maria richten, ze weet als geen andere moeder om haar kind te benaderen. Zij is dan ook de meest aangewezen persoon om onze zorg in de aandacht te brengen van haar Zoon. Maar Maria weet ik vanaf het begin vanaf het moment dat ze de boodschap van de engel kreeg dat dit kind tot redding van velen op aarde is gekomen. Zij schenk aan ons haar Zoon. Zij schenkt ons de liefde van God die redding brengt.

 

Moeder van God: bidt voor ons

Reactie plaatsen

Reacties

Vandermeulen Herman
3 jaar geleden

dankuwel en wij wensen jullie een gezegend jaar...(jij en vrouw en kinderen!