"Wees gegroet Maria, ….
Een krans van rozen, een krans van gebeden
Zovele eeuwen door zovelen gehanteerd en gebeden.
Door ouden van dagen door kinderen en jongeren, door arm en door rijk, burgerij of boer, ambachtsman of religieus.
“Weesgegroet Maria …"
1. In dit zo eenvoudig maar rijke mondgebed dat het ‘wees gegroet’ is onderscheiden we 3 delen:
a. de groet van de Engel
b. vervolgens de woorden van Elisabeth vol vuur uitgesproken en vervult van de Heilige Geest
Wij die de naam kennen van de wonderlijke vrucht van Maria’s schoot, voegen de naam “Jezus” toe.
c. Daarna volgt een gebed waarin heel de kerkgemeenschap zich vol vertrouwen richt tot Maria.
Het nu moment is hierin heel belangrijk en wordt steeds verbonden met het moment van onze dood, het moment dat de eeuwigheid wel heel kort bij het leven komt te staan.
2. Het rozenkransgebed is ook een meditatief gebed: we be-mediteren de grote mysteries die God aan ons heeft geopenbaard.
Het is dus geen mensen kennis maar een zich openstellen wat God voor ons heeft gedaan. In zijn grote liefde is Hij mens geworden, om door de dwaasheid van het kruis voor ons redding te bewerken.
De zoon van God die afdaalt naar ons menselijk bestaan om in zijn grote goedheid allen weer op te tillen, te doen opstaan, opstijgen naar ons aller hemelse Vader.
In het overwegen van de grote mysteries verdiepen we ons in het leven van Christus en tevens in het mysterie van ons eigen leven.
in dit wonderlijk gebed ligt de hoofdrol niet bij het verstand dat veel te klein is om Gods raadsbesluit te doorgronden. Het is als een stralend kind dat zijn nieuwjaarsbrief opzegt: niet de inhoud van de woorden komen op de eerste plaats, maar het hart dat stralend naar buiten treed en opgemerkt wordt door een Vader en Moeder die hun kind teder beminnen.
3. Zo kan meditatief gebed een contemplatief gebed worden waarin we Maria werkelijk erkennen en beminnen als onze moeder, zoals Jezus het bedoelde als Hij aan het kruis hangend tot Maria zei: Vrouw ziedaar uw zoon” en tot Johannes: ”ziedaar uw Moeder”
4. Als we tot Maria bidden mogen we arm en klein zijn. En dat zijn we allemaal wel eens. Het is niet elke dag Rozengeur. Al te vaak voelen we ons versnipperd door allerlei zorgen, zelf tijdens de kort momenten van gebed dwalen onze gedachten af naar de vele beslommeringen en zorgen die ons omringen. Ook in zulke omstandigheden is het eenvoudige herhalende gebed geen verloren tijd, integendeel het is een tijd die we al wat ons bezig houdt onder de aandacht brengen. We mogen ons bewust worden dat het we in goed gezelschap zijn.
5. vanuit dit innerlijk verbonden zijn met onze moeder, de moeder van Jezus, weten we ook verbonden en zelfs verantwoordelijk voor elke broer of zus die op onze weg wordt geplaatst. Wat is er mooier dan de noden, ook van anderen, in de aandacht te brengen van ons aller Moeder en met haar hulp in de aandacht van haar Zoon.
Het is goed om samen de Rozenkrans te bidden.
De kansen die je krijgt om dit te doen is een zegen voor ieder van ons.
Als er niet de gelegenheid is om samen te bidden, mogen we niet opgeven en het persoonlijk gebed zeker een plaats blijven geven in ons leven.
Maria de gezegende ….
Uit de vele namen waarmee we Maria aanduiden is zeker de "gezegende" één van de meest veelzijdige. "Wees gegroet Maria, Vol van genade, Gezegend zij Gij...."
Een van de oudste afbeeldingen van Maria is deze met open armen, een biddende, zich openstellende vrouw. Die smeekt en bid, scheur uw hemel open en daal neer. En God in zijn oneindige barmhartigheid met de mens wil binnen treden in de wereld van mensen dankzij het fiat van Maria: Zie de dienstmaagd des Heren. In haar mag geschiede wat God alleen vermag.
"In Hem is onze redding verzekerd"
Maria wordt moeder, niet enkel van de mens Jezus maar van God zelf: "Moeder Gods" : Gezegend zijt Gij boven alle vrouwen omdat God zelf door uw ja woord tot ons is mogen komen. God zelf heeft het bewerkt, en zich aanwezig gesteld. Uw maagdelijkheid heb je niet moeten prijsgeven om God in zijn totaliteit tot ons te laten komen, Hij is het die van boven af onze nood heeft bemerkt en messiaans aanwezig is willen komen in onze menselijke wereld.
Voor ons is niet alleen uw voorbeeld een appèl tot totale gegevenheid in vrijheid, maar toont ons ook dat we onze redding te danken hebben aan een vrije maar totale gegevenheid van God zelf in zijn Zoon.
Gezegend zijt Gij, onbevlekte maagd: God heeft in de aanvang van uw leven de verlossing reeds bewerkt waarop wij hopen. Pius IX formuleerde het als volgt:"Door een bijzondere genadegave en voorrecht van de almachtige God en met het oog op de verdiensten van Jezus Christus, de verlosser van het menselijk geslacht, bleef Maria gespaard van elke smet van de erfzonde."Verheug u begenadigde" die zuiver beeld zijt van uw zoon en schepper. Jij die reeds binnen gevoerd zijt met lichaam en ziel in de vreugde van hen die gered zijn. Gij die uw redding reeds bereikt hebt. Bid voor ons .....
Maria, Moeder Gods, Altijd maagd, onbevlekt ontvangen en ten Hemel opgenomen. De gezegende, meest begenadigde, elk van de Dogma's over Maria zijn dynamische realiteiten die christus en zijn verlossingswerk in het centrum zetten. Jezus is God zelf die mens is zoals wij, God komt aanwezig als de Messias, de verlosser, Hij bewerkt een radicaal nieuw begin met het oog op onze redding.
Misschien is het goed in het kader van deze meimaand waarin we Maria een speciale plaats willen geven, Het evangelie eens terug op te nemen en te lezen vanuit Maria, de gezegende onder de vrouwen.
Reactie plaatsen
Reacties