Met de H.P. Johannes-Paulus II

Gepubliceerd op 15 januari 2024 om 18:01

“De droevige geheimen helpen de gelovige de dood van Jezus te herbeleven, te staan aan de voet van het Kruis naast Maria om met Haar binnen te treden in Gods liefde voor de mens en zijn levengevende kracht te ervaren” (Johannes Paulus II, "Rosarium Virginis Mariae", 22).

Vandaag willen ons laten inspireren door H.Karol Wojtyla – Paus Johannes-Paulus II
uit zijn boek “teken van tegenspraak”.

Eerste droeve mysterie: Jezus in de hof van olijven

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid

Hij ging nu naar buiten en begaf zich volgens zijn gewoonte naar de Olijfberg. Ook de leerlingen gingen met Hem mee.  Ter plaatse aangekomen sprak Hij tot hen: 'Bidt, dat gij niet op de bekoring ingaat.' 

H.Karol Wojtyla – Paus Johannes-Paulus II

“Getsemane: plaats van grote eenzaamheid voor Jezus, van een haast absolute eenzaamheid tegenover het lijden, voorproef op het lijden, nog zonder bloedvergieten, alhoewel de evangelist Lucas schrijft het werd tot dikke druppels bloed.(Luc.22,44)
Het wezen van jezus’ lijden in Getsemane blijft verborgen voor de ogen van de apostelen.
Het gaat om het innerlijk lijden, niet te vergelijken met het lijden van welke mens dan ook, al zou hij nog zo heilig zijn. Wij moeten heel het mysterie van de Zoon, die echt mens is en echt God, beschouwen, om een beetje te begrijpen van wat Paulus verwoord: ‘Hij heeft zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, voor ons allen heeft Hij hem overgeleverd.’ (Rom.8,32)En ‘ Hem die geen zonde heeft gekend, heeft God voor ons tot zonde gemaakt’ (2kor.5,21) 

Tweede droeve mysterie: Jezus wordt gegeseld

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Omdat Pilatus het volk zijn zin wilde geven, liet hij Barabas vrij, maar Jezus liet hij geselen en gaf Hem over om gekruisigd te worden

H.Karol Wojtyla – Paus Johannes-Paulus II

De profeet Jesaja schrijft “Wie komt daar uit Bosra in helrode kleren?(Jes.63,1)
Men herinnere zich ook de woorden van de profeet, die in hetzelfde verband spreekt van het sap dat de kleren heeft bevlekt: ‘ik moest alleen de wijnpers treden, geen enkel volk wilde mij helpen’(Jes.63,3).
Herinneren wij ons dat op het ogenblik van de geseling het bloedige lijden van de Zaligmaker is begonnen. Door het toetakelen van de soldaten droop het bloed letterlijk van zijn hele lichaam. Kort daarna zal de geprikkelde menigte uitroepen: ’Zijn bloed kome over ons en onze kinderen’(Mt.27,25) En Sint Jan zal in de Apocalyps schrijven: ‘dat zijn degenen die hun gewaden hebben wit gewassen in het bloed van het Lam …’ (Apok.7,14)

 Derde droeve mysterie: Jezus wordt met doornen gekroond

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Toen liet Pilatus Jezus geselen. De soldaten vlochten een kroon van doorntakken, zetten Hem die op het hoofd en wierpen Hem een purperen mantel om. Ze traden op Hem toe en zeiden: 'Gegroet, koning der Joden!' En zij sloegen Hem in het gezicht. Joh. 19, 1-3.

H.Karol Wojtyla – Paus Johannes-Paulus II

“ Zie hier de mens” Pilatus heeft hem juist zo getoond aan het volk, gekroond met doornen. En zie, daar staat hij voor ons, Christus in de waarheid van zijn koningschap. Heel het koninklijk karakter van de mens, heel de menselijke waardigheid – die Jezus is komen uitdrukken en vernieuwen – worden thans in hem belichaamd. En toch is het bekend dat dit het koninklijk karakter is dat zo vaak wordt overweldigd, ter aarde geworpen, door het slijk gehaald. Het is de waardigheid die op zovele wijzen wordt vernederd. Jezus is gekomen om het koninklijk karakter van de mens te openbaren.  – En Karol Wojtila citeert hier uit Lumen gentium van het tweede Vaticaans concilie -“En zie, voor heel de mensheid staat Jezus daar met doornen gekroond! De waardigheid is verworven ten koste van het bloed van de Zoon van God!”

Vierde droeve mysterie: Jezus op weg naar Calvarie

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend
van nu af tot in eeuwigheid.

Hij droeg zelf het kruis en ging de stad uit, naar het zogeheten Schedelveld, in het Hebreeuws Golgota. Daar werd Hij gekruisigd. (Joh.19,17-18)

H.Karol Wojtyla – Paus Johannes-Paulus II

‘Mijn last is mijn liefde,’ schreef Augustinus. Ziedaar de definitie van de last die opwelt uit de beschouwing van het kruis van Christus. De liefde verheft niet alleen, en sublimeert, zij belast ook. En misschien spreken de lasten meer van de liefde dan de momenten van extase en van geestelijk elan. ‘Mijn last is mijn liefde’ Om die reden heeft Jezus gezegd: ‘ wie mijn volgeling wil zijn, moet mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen“ (Mc.8,34) “En wie zijn kruis niet opneemt en mij volgt, is mij niet waardig’ (Mt.10,38)Toen Jezus deze woorden uitsprak, had niemand er een vermoeden van deze ‘grote profeet’ in de toekomst beladen zou worden met zijn eigen kruis, waarop Hij zou sterven en zo de waarheid van zijn woorden zou bezegelen!"           

Vijfde droeve mysterie: Jezus wordt gekruisigd

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Toen riep Jezus luidkeels: ‘Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest.’ Na deze woorden stierf Hij. De centurio, die zag wat er gebeurde, verheerlijkte God en zei: ‘Waarachtig, die man was een rechtvaardige.’ (Lc23,46-47)

H.Karol Wojtyla – Paus Johannes-Paulus II

De kruisiging van het van kleding ontdane lichaam, , het omhoog geheven worden, het lijden van de doodstrijd….  De mens, die de Zoon van God was, de ‘Eniggeborene’, de ‘veelgeliefde’…

Blijven wij zwijgend staan aan de voet van het heiligste wat er is in de geschiedenis van de wereld. Een ontzaglijk grote liefde, ‘Godsliefde tot versmading toe’. Daarom is juist het stilzwijgen in dit verband het sterkst sprekend. De kerk zwijgt op Goede Vrijdag. Wij zwijgen ook. Best is diep zwijgen, zodat het kruis zelf kan spreken. ‘De prediking van het kruis’ (1Kor.1,18)

Gebed

Laat ons bidden

God, door het lijden van de Heer
hebt Gij ons bevrijd van de dood
die sinds de eerste zonde op de mensen drukt.
Heilig ons die nog het beeld van Adam in ons dragen,
schenk ons uw genade die uitzicht op de hemel biedt,
zodat wij gaan gelijken op uw Zoon
en evenbeeld worden van Jezus Christus onze Heer.

(uit de goede vrijdag liturgie)

Kruisteken

In de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest
Amen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.