Geen zondag zonder vrijdag

Gepubliceerd op 5 februari 2024 om 18:05

We willen in de droeve mysteries ons nabij weten bij Maria, tijdens de lijdensweg die haar Zoon heeft gegaan in die laatste dagen te Jeruzalem.

Vandaag willen ons laten inspireren door Kardinaal Danneels uit zijn meditatie “Geen zondag zonder vrijdag

Eerste droeve mysterie: Jezus in de hof van olijven

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Jezus ging nu naar buiten en begaf zich volgens zijn gewoonte naar de Olijfberg. Ook de leerlingen gingen met Hem mee. Ter plaatse aangekomen sprak Hij tot hen: ‘Bidt, dat gij niet op de bekoring ingaat.’ Hij verwijderde zich van hen, ging ongeveer een steenworp verder, wierp zich op de knieën en bad: ‘ (Luc 22,39-42)

Thabor en Golgotha: Schering en inslag van één weefsel

 Heel Jezus’ spreken en doen is in clair-obscur: vreugde en pijn. Heerlijkheid en kruis zijn in zijn leven als schering en inslag van één weefsel. Een patchwork van contrasterende kleuren. Hoe vaak spreekt Hij woorden van troost en bemoediging, Hij vecht tegen de ziekte en de dood, Hij geneest en geeft het dode kind aan zijn moeder terug; Hij spreekt over eeuwig leven. Maar doorheen dat alles weeft Hij ook heel andere draden: Hij voorspelt zijn lijden en dood ‘zonder enige terughoudendheid’. Hij zegt zelfs dat ‘het moet’, soms zelfs dat Hij naar dat ‘uur’ verlangt."

  

Tweede droeve mysterie: Jezus wordt gegeseld

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Toen zei Pilatus ‘Ik ben onschuldig aan dit bloed. U moet zelf maar zien.’ Toen liet hij Barabbas vrij, maar Jezus liet hij geselen en leverde hij over om gekruisigd te worden.(Mt.27,24.26)

Zijn beeld in ons hart: Hoe vaak denken we aan Christus op het kruis ?

Er is iets aan de hand met ons innerlijk oog. Het vele lijden, het geweld en het onrecht dat dagelijks wordt vertoond op het scherm, wekken onze verontwaardiging. Het trapt op ons hart. Vaak worden we er ook door beroerd. Waarom zien we dan zo weinig welk onrecht God wordt aangedaan, wanneer zijn Zoon aan het kruis geslagen wordt.

Paulus schrijft: “Mij moge God bewaren op  iets te roemen dan op het kruis van onze Heer Jezus Christus, waardoor de wereld voor mij gekruisigd is en ik voor de wereld. … Wij verkondigen een gekruisigde, voor de joden een aanstoot, voor de heidenen een dwaasheid, maar voor hen die groepen zijn is Hij Gods wijsheid en Gods kracht.

 

Derde droeve mysterie: Jezus wordt met doornen gekroond

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Ze trokken Hem zijn kleren uit en hingen Hem een rode mantel om; ze vlochten een krans van doorns, zetten die op zijn hoofd, gaven Hem een rietstok in de rechterhand, vielen voor Hem op de knieën en dreven de spot met Hem door te zeggen: ‘Gegroet, koning van de Joden!’
( Mt.27,28-29)

De dwaasheid van het kruis

Staat het kruis centraal in ons leven. Het is niet enkel de vraag of we het beeld van de Gekruisigde aan de wand hangen of in ons hart dragen. Het is de vraag of we het ‘kruis-denken’ beoefenen.

Paulus predikt het kruis. Zijn kracht zit niet in menselijke wetenschap of wijsheid; ze huist in het geloof in de gekruisigde Heer, die Gods kracht is en Gods wetenschap.

Gods pedagogie om ons te verlossen verliep nu eenmaal niet onder de vorm van ‘de zegetocht van de rede’ doorheen de geschiedenis van deze wereld, maar over de dwaasheid van het kruis van zijn Zoon.

 

Vierde droeve mysterie: Jezus op weg naar Calvarie

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend
van nu af tot in eeuwigheid.

Hij droeg zelf het kruis en ging de stad uit, naar het zogeheten Schedelveld, in het Hebreeuws Golgota. Daar werd Hij gekruisigd. (Joh.19,17-18)

“Mijn spijs is het de wil te doen van mijn Vader” Deze gehoorzaamheid door de evangelist Johannes verwoord, bereikt haar hoogtepunt in het lijden en op het kruis. Maar eigenlijk is het kruis slechts het onderschrijven van een brief , die al lang was begonnen. “In de dagen van zijn sterfelijk leven heeft Christus onder luid geroep en geween gebeden en smekingen opgedragen aan God die Hem uit de dood kon redden. Om zijn vroomheid is Hij verhoord: hoewel Hij Gods Zoon was, heeft Hij in de school van het lijden gehoorzaamheid geleerd…” (Heb 5,7-8). Het hart van de gehoorzaamheid is niet het “werk” dat de mens verricht, maar de liefde die erin schuilt. Hij kon alleen de uitzinnigheid van zijn liefde, haar onbegrijpelijkheid en dus haar goddelijke oorsprong, tonen langs de weg van het vrijwillig aanvaarde, onschuldig lijden.  

 

Vijfde droeve mysterie: Jezus sterft aan het kruis

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Pilatus had ook een opschrift laten maken en op het kruis doen aanbrengen. Het luidde: 'Jezus, de Nazoreeër, de koning van de Joden.' Vele Joden lazen dit opschrift, want de plaats waar Jezus gekruisigd werd, lag dicht bij de stad. Het stond er in het Hebreeuws, het Latijn en het Grieks. (Joh)

Jezus heeft niet enkel het kruis doorstaan: Hij heeft gewild dat het voort zou duren. Dit ‘duren van het kruis’ door de tijden heen totdat Hij wederkomt, is de eucharistie.

“Telkens gij dit brood eet en uit deze beker drinkt verkondigt gij de dood des Heren totdat Hij wederkomt” (1Kor11,26).

De mis is dus geen vrijblijvend iets: ze verplicht tot de ‘geestelijke offerande van heel ons leven. “En nu broeders, smeek ik u bij Gods erbarming: wijdt uzelf aan Hem toe als een levende, heilige offergave die Hij kan aanvaarden. Dat is de geestelijke eredienst die bij u past” (Rom 12,1). Nergens staat zo duidelijk dat liturgie geen ritueel is maar leven. Dat moeten we dan ook doen, gehoorzamen aan Christus. Hij zegt toch: ”Neemt en eet …neemt en drinkt … blijft dit doen” Dat moeten we dan ook doen.  

Slotgedachte

De eucharistie is Jezus, gekruisigd en verrezen midden onder ons, Iets heel ernstig dus. Dit moet met de nodige voorbereiding en zorg gevierd worden. Dat Jezus in de eucharistie tegenwoordig is met zijn paasgeheim -zijn dood en zijn verrijzenis- de hele prijsgave van zichzelf aan de Vader, dat maakt ze ook uniek, daardoor onderscheidt de eucharistie zich van alle andere liturgische vieringen en overstijgt ze.

Gebed

God onze Vader, tekenen van liefde hebt Gij ons gegeven.
Breek onze harten open voor uw Barmhartigheid
Sta ons bij met uw geest zodat wij uitdragers worden van Uw liefde.
Door Christus onze Heer. Amen

Kruisteken

In de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest
Amen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb