Met H.P.Johannes-Paulus I

Gepubliceerd op 6 november 2023 om 17:43

We willen in de droeve mysteries ons nabij weten bij Maria, tijdens de lijdensweg die haar Zoon heeft gegaan in die laatste dagen te Jeruzalem. Vandaag willen ons laten inspireren een brief van Albino Luciani – Paus Johannes-Paulus I aan Jezus: “Ik schrijf met Vreze”.

Eerste droeve mysterie: Jezus in de hof van olijven

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid

Hij ging nu naar buiten en begaf zich volgens zijn gewoonte naar de Olijfberg. Ook de leerlingen gingen met Hem mee.  Ter plaatse aangekomen sprak Hij tot hen: 'Bidt, dat gij niet op de bekoring ingaat.' 

“Wanneer je bidt, gebruikt dan geen stortvloed van woorden."
Gij wenste discretie en terughoudendheid: "Wanneer je vast, zalf dan je hoofd en was je gezicht. Als je een aalmoes geeft, laat dan je linkerhand niet weten watje rechterhand doet." Aan de genezen melaatse hebt Gij bevolen: "Zeg het niemand." Aan de ouders van het weer ten leven gewekte meisje hebt Gij ten strengste geboden het gebeurde mirakel niet te gaan uitbazuinen. Gij placht te zeggen: "Ik zoek niet Mijn glorie. Mijn spijs is het, de wil te doen van mijn Vader."

Tweede droeve mysterie: Jezus wordt gegeseld

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Omdat Pilatus het volk zijn zin wilde geven, liet hij Barabas vrij, maar Jezus liet hij geselen en gaf Hem over om gekruisigd te worden

Toen Pilatus U aan het volk voorstelde, sprak hij: "Zie de mens!" Hij dacht U te kennen, maar zelfs niet een klein deeltje kende hij van Uw hart, dat zich talloze malen en op tal van manieren teder en barmhartig heeft betoond.
Uw moeder. Aan bet kruis hebt Gij niet willen heengaan uit deze wereld zonder voor haar een tweede zoon te vinden die haar, onder zijn hoede zou nemen, en hebt Gij tot Johannes gezegd: ziedaár je moeder. De apostelen. Gij hebt dag en nacht met hen geleefd, ze als ware vrienden behandeld, ze in hun gebreken verdragen. Gij hebt ze met onuitputtelijk geduld onderricht. De moeder van twee onder hen vroeg een bevoorrechte plaats voor haar zonen en Gij antwoordde: "Ereplaatsen, daar komt het bij Mij niet op aan, maar wel op het kunnen dragen van lijden." Ook de anderen twisten om de eerste plaatsen en Gij zegt: "Men moet zich juist klein maken, zich op de laatste plaats stellen, dienen!"

Derde droeve mysterie: Jezus wordt met doornen gekroond

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Ze trokken Hem zijn kleren uit en hingen Hem een rode mantel om; ze vlochten een krans van doorns, zetten die op zijn hoofd, gaven Hem een rietstok in de rechterhand, vielen voor Hem op de knieën en dreven de spot met Hem door te zeggen: ‘Gegroet, koning van de Joden!’
( Mt.27,28-29)

In het Cenakel hebt u hen gewaarschuwd: "Jullie zullen bang worden, wegvluchten!" Zij protesteren, het eerst en meer dan allen Petrus, die U daarna tot driemaal toe zal verloochenen. Maar U vergeeft Petrus en tot driemaal toe zegt Gij hem: "Weid mijn lammeren, mijn schapen."
Gij zijt die goede vader die, bij de terugkeer van de verloren zoon, zich om zijn hals werpt en hem langdurig omarmt.
Telkens als Gij mensen de vrede der vergeving schenkt, is het alsof Gij zegt: jullie kunnen je niet eens indenken, welke vreugde jullie Mij verschaft jullie te bekeren!

Vierde droeve mysterie: Jezus op weg naar Calvarie

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend
van nu af tot in eeuwigheid.

Hij droeg zelf het kruis en ging de stad uit, naar het zogeheten Schedelveld, in het Hebreeuws Golgota. Daar werd Hij gekruisigd. (Joh.19,17-18)

Tegenwoordig vragen allen om dialoog, en nogmaals dialoog. Ik heb Uw dialogen in het Evangelie geteld. Het zijn er 86, te weten: 37 met de discipelen, 22 met mensen uit het volk, 27 met de tegenstanders. In de moderne opvoedkunde wil men alles tot voorwerp maken van bespreking door alle betrokkenen. Toen de Doper vanuit de gevangenis liet vragen wie Gij wel mocht zijn, hebt Gij geen tijd met praten verdaan, maar op wondere wijze al de aanwezige zieken genezen en gezegd: "Gaat aan Johannes zeggen wat jullie gezien en gehoord hebt."
"Zalig de armen, zalig de vervolgden," …. Gij belooft armoede, vervolgingen. Wie wilt Gij dat U volgen zal?" Onversaagd gaat Gij door en ik hoor U zeggen: "Ik ben de graankorrel die moet sterven voordat hij vrucht kan voortbrengen; aan een kruis moet ik omhoog gehesen worden: vandaar zal ik de hele wereld tot Mij trekken!"           

Vijfde droeve mysterie: Jezus sterft aan het kruis

De namen van Jezus, Maria en Jozef moeten zijn gezegend.
van nu af tot in eeuwigheid.

Toen riep Jezus luidkeels: ‘Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest.’ Na deze woorden stierf Hij. De centurio, die zag wat er gebeurde, verheerlijkte God en zei: ‘Waarachtig, die man was een rechtvaardige.’ (Lc23,46-47)

Dit alles is nu geschied: ze hebben U aan het kruis opgeheven. Gij hebt er gebruik van gemaakt om met uitgespreide armen de mensen tot U te trekken; wie kan de mensen tellen, die aan de voeten van het kruis gekomen zijn, om zich in Uw armen te werpen?
Bij het schouwspel van al die mensen die sinds zoveel eeuwen en uit elk deel van de wereld toestromen naar een gekruisigde, rijst de vraag: gaat het enkel om een mens, een groot mens die weldoende rondging, of gaat het om God?

Slotgedachte

Albino Luciani – Paus Johannes-Paulus I

"Zeg ons, zijt Gij de Zoon van God?" En Gij hebt geantwoord: "Ik ben het, en jullie zullen me zien aan de rechterhand van de Vader." Gij hebt de dood aanvaard, eerder dan Uw uitspraken te herroepen en Uw God-zijn te loochenen. Ik heb U nu geschreven, maar nooit ben ik over een brief zo weinig content geweest als ditmaal. Ik heb het gevoel het meeste weggelaten te hebben van wat nog over U gezegd had kunnen worden, en slecht gezegd te hebben wat veel beter gezegd had moeten worden. Doch er is één troost, deze: het belangrijke is niet dat één mens over Christus schrijft, maar dat vele Christus liefhebben en navolgen.

Gebed

Laat ons bidden

God, door het lijden van de Heer
hebt Gij ons bevrijd van de dood
die sinds de eerste zonde op de mensen drukt.
Heilig ons die nog het beeld van Adam in ons dragen,
schenk ons uw genade die uitzicht op de hemel biedt,
zodat wij gaan gelijken op uw Zoon
en evenbeeld worden van Jezus Christus onze Heer.

(uit de goede vrijdag liturgie)

Kruisteken

In de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest
Amen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.